Magistrala Kijów - Odessa
Niektóre z ukraińskich dróg prezentują się całkiem dobrze, podróż nimi jest komfortowa.
Praktyczne informacje na temat stanu technicznego najpopularniejszych wśród polskich turystów ukraińskich dróg.
Stan informacji na dzień 25.06.2013
Wiosna i lato to czas, gdy wielu Polaków wyrusza własnymi samochodami na Ukrainę a mnóstwo biur podróży organizuje wycieczki na Ukrainę. W tym miejscu chcemy pomóc w planowaniu podróży po Ukrainie. W trosce o stan techniczny pojazdów uważamy, że czasem opłaca sie wybrać inny wariant przejazdu (nadkładając czasem kilkadziesiąt kilometrów) niż ryzykować awarię na drodze.
Uwaga do biur podróży.
Pracuję jako pilot wycieczek i z doświadczenia wiem, że niektóre biura podróży przedstawiają swoim klientom programy wycieczek, wypełnione po brzegi atrakcjami turystycznymi, niekiedy znacząco odległymi od siebie. Osoby układające programy wycieczek (nie znające ukraińskich realiów) proszę o śledzenie wpisów na tej stronie. Zawsze można też nawiązać ze mną kontakt.
Najczęściej wybierana trasa przez polskich turystów. Z Polski najlepiej dotrzeć do Lwowa przez Hrebenne, Korczową lub Medykę.
Trasy po ukraińskiej stronie zostały w latach 2010-2011 zmodernizowane. I tak: Rawa Ruska - Lwów, Krakowiec - Lwów oraz Szegini - Lwów są w dobrym stanie technicznym. Dojazd samochodem osobowym z granicy do Lwowa powinien zająć 60-75 minut.
Trasa Chyrów - Sambor - Lwów (przejście graniczne w Krościenku) jest polecana dla najbardziej wytrwałych. Na początkowym odcinku asfaltu w zasadzie nie ma, za to jest wiele wielkich dziur. Od Starego Sambora droga w dostatecznym stanie technicznym.
Z Polski najlepiej dotrzeć do Kijowa przez Dorohusk, Korczową lub Medykę.
Jadąc od strony Lwowa w kierunku Kijowa poruszamy się drogową magistralą M 06 (E 40), droga jest bardzo dobrej jakości. Pomiędzy Lwowem a Równem co jakiś czas droga staje się dwupasmowa w każdym kierunku. Uwaga na posterunek milicji w Radziwiłłowie (ukr. Радівілів). Od Równego do Kijowa droga non stop dwupasmowa.
Jadąc od strony Dorohuska możemy wybrać dwa warianty: trasę M 07 (E 373) - prosto do Kijowa (droga w całości wyremontowana, ruch na niej jest niewielki) lub wybrać wariant przez Łuck i Równe: M 19 (E 85) Kowel - Łuck oraz H 22 Łuck - Równe, następnie magistraloą M 06 do Kijowa (uwaga! odcinek Kowel - Łuck - Równe w stanie awaryjnym).
Można również skorzystać z przejścia granicznego Zosin - Ustilug i następnie kierować się na Łuck, Równe i Kijów. Przejście to jednak jest niewielkie, zatem najlepiej przed podróżą zaopatrzyć się w numer telefonu do oficera dyżurnego Straży Granicznej i w czasie jazdy wykonać telefon z zapytaniem o przepustowość przejścia.
Kamieniec Podolski ze względu na znaczenie historyczne oraz liczne zabytki jest nadal atrakcyjnym celem polskich turystów.
Jadąc z Lwowa nie mamy zbyt dużego wyboru, a trasy do Kamieńca prowadzące przez obwód lwowski (poza magistralą do Kijowa) są tylko z nazwy drogami, a naprawdę są poligonem cierpienia i wytrwałości. Jeśli Państwa celem jest tylko Kamieniec Podolski, proponujemy drogę: Lwów - Radziwiłłów - Poczajów - Krzemieniec - Tarnopol - Skałat - Husiatyn (ukr. Гусятин) - Czemerowce (ukr. Чемерівці) - Kamieniec Podolski; najgorsze odcinki tras (ale i tak o niebo lepsze niż inne warianty) to: Skałat - Husiatyń oraz przed Kamieńcem Pod.
Jadąc od strony Dorohuska kierujemy się na: Kowel, Łuck, Dubno, Krzemieniec (i dalej wg powyższego opisu).
Droga Lwów - Złoczów - Zborów - Tarnopol jest w stanie tragicznym.
Droga: Tarnopol - Czortków jest w złym stanie technicznym.
W 2013 próbowałem również wariantów: Lwów - Bereżany - Podhajce - Monasterzyska - Buczacz - Czortków - Skała Podolska - Kamieniec Pod oraz Lwów - Brody - Tarnopol - Skałat - Kamieniec Pod. Wjeżdżając w tarnopolski obwód zauważa się poprawę stanu dróg, ale nadal jest to droga przez męki, zwłaszcza autobusem.
UWAGA na znak STOP!
Wjeżdżając do Kamieńca Pod. od strony Skały Podolskiej na skrzyżowaniu tras P 24 i H 03 (objazd przez Dowżok, wjazd do miasta od strony Chocimia) należy bezwzględnie zatrzymać się przed znakiem STOP (w nocy słabo widoczny). Naprzeciw skrzyżowania jest posterunek DAI.
Most na rzece Dniestr jest zamknięty dla ciężarówek i autokarów. Grupy zorganizowane są przewożone za opłatą ok. 10 UAH za osobę prywatnymi busami (cena dotyczy przejazdu Żwaniec - Chocim - Żwaniec). Ukraińskie odpowiedniki naszych PKS-ów kursują normalnie (jeżdżą mikrobusy Bogdan lub Etalon). Samochody osobowe przejeżdżają normalnie (ruch wahadłowy przez most).
Najlepszym rozwiązaniem jest przejazd do Kijowa i następnie trasą M 05 (E 95) do skrzyżowania z trasą P 06 (wjazd na wiadukt). Następnie trasą P 06 przez Pierwomajsk i Jużnoukraińsk do Mikołajowa (stan dobry, po częściowym remoncie). Dalej trasą M 14 (E 85) do Chersonia (stan dobry), następnie trasą M 17 (E 97) przez Armiańsk na Krym (stan dostateczny).
Uwaga! Trasa Lwów - Tarnopol - Chmielnicki - Winnica - Umań jest w bardzo złym stanie technicznym.
Najlepiej jest dotrzeć do Kijowa, a następnie trasą M 05 (E 95) - trasa jest w całości dwupasmowa, dość wygodna i z dużą ilością stacji benzynowych, sklepów, toalet.
Trasa Odessa - Chersoń M 14 (E 58) - po remoncie.
drogi na Ukrainie, ukraińskie drogi, podróżowanie samochodem po Ukrainie
Ukraina Copyright © 2013 - SIA "EUROSTRADA" Ryga, Łotwa promocja turystyczna Łotwy